7 Haziran 2011 Salı

23. Bilgisayar Satrancı. Bilgisayar Programlarında Konumsal Değerlendirme I

Fire 1.5 xTreme sınama turnuvasında meydana gelen bazı konumlara (çoklukla oyun bitimlerine) değineceğim. Hamle beyazlarda.


Deep Rybka 4.1 SSE42 x64 (3400) - Fire 1.5 xTreme x64p (3400) 76. ... Şh6

Oyun sonu tablolarından (Nalimov) yararlanmayan Rybka 4.1 konumu +2 olarak, yani beyazlar iki piyon önde olarak değerlendiriyor. Oyun sonu tablolarından Robbo triple bases kullanan Fire 1.5 ise önceleri +1 olarak ve kırk hamle kadar sonra da olması gerektiği biçimde 0.0, yani yenişmezlik olarak değerlendiriyor.

Oyun bitimi konumu:

   Deep Rybka 4.1 SSE42 x64 (3400) - Fire 1.5 xTreme x64p (3400) 131. Kd7

Her iki programın da bitiş konumundaki değerlendirmelerinin 0.00 olması gerçekten iç ferahlatıcı.

İkinci örneğimizdeki konumlar Houdini 1.5a x64 (3400) - Deep Rybka 4.1 SSE42 x64 (3400) oyunundan alınmıştır.

28. Axa3 

41. ... Şe6 

 112. ... Şe7 1/2-1/2

Her üç konumda programların konumsal değerlendirmelerini karşılaştıralım.   Houdini 1.5a 0.09, 0.06 ve -0.02; Rybka 4.1 0.00, -0.08 ve 0.00. Gördüğümüz gibi her iki program da konumu doğru olarak 0.00 civarında (yakınlığında) değerlendirmektedir.